Cine a proiectat sectorul Botanica și de ce bulevardul Dacia este atît de lat
08 decembrie 2023 Sectorul Botanica din capitala Moldovei s-a primit foarte modern și destul de confortabil.
Această opinie a fost exprimată la o emisie a postului de televiziune de cunoscutul arhitect Alla Kiricenco, care a participat la proiectarea sectorului și care la începutul anilor 60, ca absolvent al Institutului de arhitectură din Moscova, a fost trimisă la Chișinău pentru a dezvolta un nou plan general al orașului Chișinău și a proiecta noile sale sectoare.
Ea a menționat că, atunci cînd noul plan general al Chișinăului a fost deja aprobat, ei i s-a ordonat să realizeze planificarea concretă a unuia dintre noile sectoare preconizate - Botanica.
"În planul general, acestea erau doar teritorii. Mi s-a propus să fac sectorul Botanica. Mă gândeam cum să fac acest lucru mai bine, cum să conectez această zonă cu altele. Cînd am început să proiectez Botanica, în mod natural, mi s-a dat un plan geodezic, care era foarte mare. L-am întins pe o masă de șase metri și am constatat că pe plan există un aeroport. Eu deseori zburam atunci la Moscova și, întorcîndu-mă la Chișinău, intram în oraș de la aeroport cu autobuzul pe strada Muncești, care era aproape complet neasfaltată pe alocuri și era aproape imposibil să cobor din autobuz pe vreme rea. Și acest lucru mă deranja, ca locuitor și arhitect, de ce capitala republicii are o intrare atît de urîtă în oraș. Și cînd am văzut acest aeroport pe hartă, am decis să fac o intrare în oraș de la aeroport printr-un nou sector - Botanica", a spus Alla Kiricenco.
"În primul rînd am făcut acest drum, bulevardul Mira, acum bulevardul Dacia, precum și Viaductul. Și, ca rezultat, toate acestea au fost realizate și acum intrarea în oraș este foarte frumoasă. Foarte frumos au fost proiectate și "Porțile orașului" și sectorul Botanica, în general, s-a dovedit a fi unul modern și destul de confortabil", a subliniat cunoscutul arhitect.
Ea a menționat că, pentru a evita aglomerația pentru transport, special a decis să facă strada centrală a raionului - Bulevardul Mira, foarte largă, cu pasaje separate pentru transportul public.
Dar Alexei Kosigin, președintele Consiliului de Miniștri al URSS, care a venit ulterior la Chișinău, în timpul discuțiilor cu arhitecții, s-a revoltat că aceștia au proiectat un bulevard atît de larg în capitala Moldovei, de care nu există în Moscova, iar pămîntul este atît de scump.
"Atunci eu am sărit în fața lui Kosîgin și i-am spus că, știți, aici este o zonă foarte seismică, iar într-o zonă seismică trebuie să existe spații largi, libere, fără clădiri, pe care, la necesitate, se va putea amenaja corturi pentru trai și puncte medicale și toate cele necesare. Din această cauză am proiectat așa, ca să fie și comod de circulat și, dacă ceva, să existe spațiu liber, și el a fost de acord", a subliniat Alla Kiricenco.
sursa noi.md